%0 Journal Article %T بررسی گرایش متخصصین تغذیه به مصرف ماهی در ایران %J مجله علمی شیلات ایران %I موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور %Z 1026-1354 %A صالحی, حسن %A مختاری, عباس %D 2008 %\ 05/21/2008 %V 17 %N 1 %P 79-90 %! بررسی گرایش متخصصین تغذیه به مصرف ماهی در ایران %K مصرف ماهی %K تغذیه %K گرایش %K ایران %R 10.22092/isfj.2008.115234 %X   ارتباط گسترده متخصصین تغذیه با عموم جامعه و نقش مؤثر آنها در تغییر نگرش و رفتار مصرف تغذیه ایی مردم غیرقابل انکار می باشد. لذا بررسی گرایش و طرز تلقی متخصصین تغذیه به مصرف ماهی می تواند در برنامه ریزی و سیاست گذاریهای آینده در تبلیغ و ترویج مصرف ماهی تاثیر بسزایی داشته باشد. برای آگاهی از گرایش و طرز تلقی متخصصین تغذیه به مصرف ماهی و بررسی نظرات آنها این تحقیق در شهریور ماه سال 1384 انجام شد. در این بررسی 144 نفر از متخصصین تغذیه بدون لحاظ کردن گرایش جنسیتی، سنی و مقطع تحصیلی، انتخاب و در این افکارسنجی شرکت نمودند. پرسشهای این افکارسنجی در دو گروه سئوالات عمومی و اختصاصی دسته بندی و تکمیل گردید. پس از تنظیم پرسشنامه ها، استانداردسازی و سنجش مقدماتی برای اصلاح پرسشنامه ها انجام گرفت. نتایج نشان داد 64 درصد متخصصین تغذیه تاثیر تبلیغات را برای افزایش مصرف ماهی زیاد و بسیار زیاد می دانند و این تاثیر با افزایش سن رابطه معنی دار دارد (P<0.05). 74 درصد پاسخگویان گسترش مراکز عرضه و دسترسی آسان مردم را به ماهی زیاد و بسیار زیاد می دانند و 34 درصد آنها برای خرید ماهی مراکز مورد اطمینان خرید را ترجیح می دهند. بیش از 40 درصد متخصصین تغذیه ماهی پاک شده و آماده مصرف، فیله، تازه یا منجمد را دراولویت اول خرید قرار می دهند. بطور کلی براساس دیدگاه متخصصین تغذیه نتایج نشان می دهد، گسترش مراکز عرضه، افزایش تبلیغات و اطلاع رسانی، رعایت اصول بهداشتی و بهبود کیفیت فرآورده های ماهی و ایجاد مراکز مورد اطمینان عرضه می توانند تاثیر بسزایی در گسترش مصرف ماهی در ایران داشته باشند. %U https://isfj.areeo.ac.ir/article_115234_e19824e400e1d78c874a6abf66cdf68a.pdf