اثرات نانوذرات سلنیوم بر عملکرد آنزیم‌های آنتی اکسیدانی و یون‌های تخمک مولدین قزل‌‌آلای رنگین‌‌کمان (Oncorhynchus mykiss)

نویسندگان

مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج، مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

10.22092/isfj.2023.129731

چکیده

در این پژوهش تاثیر نانوذرات سلنیوم بر عملکرد آنزیم‌های آنتی اکسیدانی شامل سوپر اکسید دیسموتار (SOD)، گلوتاتیون پراکسیداز (GPx)، سطح مالون دی آلدئید MDA و کاتالاز (CAT) و یون‌های تخمک مولدین ماده قزل‌‌آلای رنگین‌‌کمان مورد بررسی قرار گرفت. تعداد 144 قطعه مولد ماده ایرانی 4 ساله، به چهار تیمار در سه تکرار تقسیم شدند. تیمارها با جیره حاوی صفر (شاهد)، 5/0، 1 و 2 میلی‌گرم نانوذرات سلنیوم در کیلوگرم جیره به مدت 60 روز تا زمان رسیدگی تخمک تغذیه شدند. بر اساس نتایج پژوهش، مقادیر SOD، CAT و MDA در تخمک تیمارهای مختلف اختلاف معنی‌داری نشان داده‌اند (05/0>p). کمترین میزان آنزیم SOD و بیشترین میزان آنزیم CAT در تیمار کنترل مشاهده شد که با سایر تیمارها اختلاف معنی‌داری نشان داد. اختلاف معنی‌داری در میزان آنزیم GPx بین تیمارهای مختلف مشاهده نگردید (05p>). مقادیر آنزیم MDA در بین تیمارها اختلاف معنی‌داری نشان داد درحالی‌که گروه کنترل با میزان 8/16±363 میلی‌مول بر میلی‌لیتر بیشترین و تیمار تغذیه شده با نانوذرات سلنیوم 2 میلی‌گرم در کیلوگرم غذا با میزان 5/9±181 میلی‌مول بر میلی‌لیتر دارای کمترین مقدار بودند. مقایسه میانگین مقادیر منیزیم و کلسیم در بین تیمارهای مختلف نشان‌دهنده افزایش معنی‌دار مقادیر یون‌های مذکور در تیمار تغذیه شده با نانو ذرات سلنیوم به میزان 2 میلی‌گرم در کیلوگرم غذا نسبت به سایر تیمارها بود (05/0>p). در مجموع، با توجه به نقش کاهشی آنزیم‌‌های آنتی‌اکسیدانی و نقش افزایشی آن در مقادیر ترکیبات غیر‌‌آلی منیزیم و کلسیم در تخمک‌‌های مربوط به مولدین تغذیه شده با نانوذرات سلنیوم بیشتر، این ریز مغذی ضروری می‌‌تواند به ‌‌عنوان کاندیدای مناسبی برای تحقیقات بیشتر در جهت بهبود کیفیت تخم مولدین ماده قزل‌‌آلای رنگین‌‌کمان از طریق افزودن به جیره غذایی در نظر گرفته شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effects of selenium nanoparticles on the performance of antioxidant enzymes and ions of rainbow trout eggs (Oncorhynchus mykiss)

نویسندگان [English]

  • E. Falahat Naserabad
  • E. Kazemi
  • S.A. Hosseini
  • M.M. Salahi Ardakani
  • R. Mahmoudi