تشکیل بانک اسپرم مولدین قزل‌آلای رنگین‌کمان (Onchorhynchus mykiss) مزارع منتخب عاری از بیماری خاص (SPF) از طریق انجماد

نویسنده

انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری، مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی، رشت، ایران.

10.22092/isfj.2023.130296

چکیده

با مولدسازی ماهی قزل‌‌آلای رنگین‌‌کمان (Onchorhynchus mykiss) عاری از بیماری خاص (SPF) در کشور و تکثیر آنها،‌ لزوم ایجاد بانک اسپرم از مولدین مورد نظر ضروری به‌نظر رسید. در این تحقیق، پس از بررسی کارایی چهار رقیق‌‌کننده تعریف شده برای انجماد اسپرم قزل‌‌آلا، مناسب‌‌ترین رقیق‌‌کننده (سوکروز 6/0 مولار و DMSO 8 درصد) انتخاب شد. نمونه‌‌های اسپرم استحصالی از 24 مولد، شامل چهار مولد از هر یک از مزارع منتخب عاری از بیماری خاص سطح کشور در استان‌های مازندران و آذربایجان غربی (سرشار، معروفی، فخاری، حدیدی، ملکی‌‌تبار و قربانی) پس از ارزیابی کیفی، منجمد گردیدند. آزمایش لقاح نمونه اسپرم‌‌ها در روز نمونه‌برداری و مقایسه درصد لقاح آنها با اسپرم‌‌های منجمد در سه بازه زمانی (۴، 24 و 48 ساعت) نیز تغییر معنی‌‌داری بین اسپرم گروه شاهد و نمونه‌‌های انجمادزدایی شده نشان نداد. نتایج مشخص نمود که از شیوه به‌‌کار رفته در این تحقیق، می‌‌توان در انجماد و نگهداری اسپرم مولدین قزل‌‌آلای رنگین‌‌کمان SPF به‌خوبی استفاده نمود و در صورت نیاز، ‌اسپرم‌‌های حاصل از بهترین مولدین را با این شیوه به سایر مراکز انتقال داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Establishment a sperm bank of rainbow trout (Onchorhynchus mykiss) breeding from selected farms specific pathogen-free (SPF) in the country through cryopreservation

نویسنده [English]

  • M. Hasanzade Saber